Thursday 17 October 2013

Sistem Kardiorespiratori

 Sistem Kardiorespiratori
Sistem kardiorespiratori terdiri daripada Sistem Kardiovaskular (jantung dan hati) dan Sistem Respiratori (paru-paru dan laluan udara). Sistem kardiorespiratori ini bertanggungjawab untuk mengedarkan oksigen daripada udara yang kita sedut ke seluruh badan, dan menyingkirkan bahan sisa daripada otot dan organ-organ lain seperti karbon dioksida. Sistem kardiovaskular dan sistem respiratori memerlukan antara satu sama lain bagi menjalankan tanggungjawab tersebut.


Sistem Respiratori (paru-paru dan laluan udara)

           Sistem respiratori ialah system yang mengangkut oksigen dari persekitaran ke dalam darah dan sel-sel, seterusnya mengeluarkan karbon dioksida ke persekitaran. Oksigen penting bagi penghasilan tenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti harian. Pernafasan dibahagikan kepada dua fasa, iaitu fasa respirasi luaran dan respirasi dalaman. Kedua-dua fasa ini melibatkan proses pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida di dalam paru-paru padea peringkat sel. Udara yang disedut ketika menarik nafas mempunyai kandungan oksigen yang tinggi. Manakala, udara yang dihembus keluar mempunyai kandungan karbon dioksida yang juga tinggi.
          Fasa repirasi luaran dan respirasi dalaman ialah aktiviti aktif yang memerlukan tindakan otot-otot interkostal dan diafragma. Semasa otot-otot interkostal dan diafragma menguncup, kaviti toraks mengembang dan ini member laluan untuk udara yang mengandungi kandungan oksigen tinggi dari persekitaran disedut masuk ke dalam saluran pernafasan.

Respirasi luaran:-
  1. Udara disedut yang mempunyai kepekatan oksigen tinggi akan sampai ke alveolus.
  2. Kepekatan oksigen rendah dalam darah akan mengalir dari jantung ke paru-paru melalui arteri pulmonari dan hal ini menyebabkan wujudnya perbezaan tekanan oksigen di dalam alveolus dan kapilari darah.
  3.  Kepekatan oksigen rendah serta kepekatan karbon dioksida tinggi dalam kapilari darah menyebabkan oksigen berkepekatan tinggi di alveolus akan meresap masuk ke dalam kapilari darah dan karbon dioksida berkepekatan tinggi akan meresap masuk ke dalam alveolus dan dihembus keluar ke persekitaran.

      Respirasi dalaman:-
  1.     Apabila darah kaya dengan oksigen sampai pada peringkat sel, kepekatan oksigen di dalam sel adalah kurang berbanding dengan kepekatan oksigen di dalam salur darah. Keadaan ini menyebabkan oksigen meresap masuk ke dalam sel.
  2.       Pada masa yang sama, kepekatan karbon dioksida adalah tinggi dalam sel berbanding dengan kepekatan di salur darah. Hal ini menyebabkan karbon dioksida meresap masuk ke dalam salur darah dan dikeluarkan daripada badan.


       Sistem Kardiovaskular (jantung dan hati)




Sistem kardiovaskular befungsi untuk membekalkan oksigen, nutrient, dan hormone ke sel-sel dan tisu di dalam badan serta mengangkut keluar bahan-bahan kumuh seperti karbon dioksida.

  1. Vena kava superior membawa darah yang mengandungi karbon dioksida ke atrium kanan.
  2. Apabila atrium kanan menguncup, darah masuk ke ventrikel kanan melaui injap trikuspid.
  3. Penguncupan ventrikel menolak darah melalui injap pulmonari ke dalam arteri pulmonari dan seterusnya ke paru-paru.
  4. Pertukaran oksigen dan karbon dioksida berlaku di paru-paru.
  5. Seterusnya darah beroksigen dari paru-paru mengalir melalui vena pulmonari ke atrium kiri.
  6. Apabila atrium kiri menguncup, darah akan melaui injap mitral (bikuspid) masuk ke ventrikal kiri.
  7. Dari ventrikal kiri, darah mengalir melaui injap aorta ke salur aorta untuk dihantar ke seluruh badan.



4 comments: